eind 2013 - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Fenneke Dijkema-Timmerman - WaarBenJij.nu eind 2013 - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Fenneke Dijkema-Timmerman - WaarBenJij.nu

eind 2013

Door: fenneke

Blijf op de hoogte en volg Fenneke

11 December 2013 | Kenia, Nairobi

Er is weer van alles gebeurd sinds de laatste keer dat ik geschreven heb. Gelukkig alleen maar positieve dingen;
voornamelijk dat er zoveel geld binnengekomen en/of toegezegd is (zelfs lokaal heb ik verschillende toezeggingen!!)
dat we voor het hele jaar 2014 al voldoende hebben voor schoolgeld, schoenen, uniformen en schoolboeken!!

Je kunt je voorstellen dat ik hier verschrikkelijk blij mee ben, want nu hoef ik dus niet te stressen waar het geld vandaan moet komen om iedereen te kunnen helpen. Ik blijf me wel steeds voorhouden dat ik niet meer kinderen in het programma op mag nemen, maar als er voldoende geld is, kan ik wel individueel en eenmalig helpen!
Er zitten op dit moment 156 kinderen in het programma, waarvan 3 naar een hogere school of universiteit gaan. De verhouding kleuterschool, lagere school en middelbare school weet ik niet precies, maar dat ga ik straks vanaf januari ook bijhouden.

Toen we in Nederland waren zijn we in Bloemendaal geweest bij de Rotary club, waar ik was uitgenodigd om over het EBOO project te vertellen. Een heel succesvolle avond, waar een gift van tenminste
1000 euro is toegezegd.
Een paar dagen later waren we in Assen op een mannendag van de Gereformeerde Kerk. Daar waren zo’n 450 mannen en nadat ik in het kort verteld had wat ik precies doe in Nairobi, en nadat de mannen een filmpje van 4 minuten gezien hadden, was er een collecte die 5672 Euro opgebracht heeft.
De meeste mannen hebben een zogenaamde ‘automatische’ machtigings-kaart ingevuld. Zo automatisch als het klinkt, is het echter niet; eerst moest er een bankrekening geopend worden op de naam van Stichting EBOOinKenia, en toen moesten er allerlei lijsten ingevuld worden, en dat was niet altijd gemakkelijk want sommige handschriften waren bijna niet te ontcijferen, en toen was het verkeerd ingevuld (vanwege een verouderd computerprogramma) en toen moest het weer opnieuw ingevoerd worden samen met het ibannummer, en de bank moest allerlei dingen in werking stellen –wat heel lang duurde- en nu zijn we inmiddels een maand verder, en zijn de lijsten net gisteren bij de bank ingeleverd. Als ik het goed begrepen heb gaat de bank nu over 6 dagen de bedragen afschrijven van de bankrekening van de mensen die een kaart ingevuld hebben..…en dan bijschrijven op de rekening van stichting EBOOinKenia, nou ja, als het geld uiteindelijk maar op de EBOO-rekening terecht komt… 
Want ja, je kunt natuurlijk wel allerlei toezeggingen krijgen, maar helaas is het me ook al verschillende keren overkomen dat mensen of verenigingen geld beloofden, maar dat het nooit is gekomen, zelfs niet na verschillende herinneringen. Dus mijn lijfspreuk is nu wel: “ik moet het geld eerst op de bank zien, voordat ik het geloof!!”
Op de website van EBOO: www.ebooinkenia.nl staat het nieuwe bank rekeningnummer van de stichting. Ook het oude nummer blijft in gebruik, maar dat staat op mijn naam, (W.Dijkema - inzake EBOOprojectKenya) omdat ik dat nummer al gebruikte voordat
EBOO een stichting was!

Van een lokaal bedrijf krijg ik net een e-mailtje; of ik uiteen wil zetten wat ik precies doe en hoe ik het doe etc. Ze denken dat ze me financieel kunnen/willen steunen, dus ik ga nu eerst maar eens mijn verhaal in het engels op papier zetten…..

2 uur later… Nu ik dat gedaan heb, heb ik gelijk een mooi overzicht van 2013 : Hieronder een lijst van alle uitgaven in EURO’S:

Schoolgeld: 22.560,00
Uniforms: 2.453,25
Kostschool kosten: 566,50
269 paar schoenen: 3.230,85
Schoolboeken: 985,00
Buskosten: 417,25
Lunch/eten: 871,30
Allerlei: 1055,20

In totaal uitgegeven in 2013: EURO 32.139,35

Onder ‘allerlei ‘ heb ik o.a. voor twee scholen matrasjes gekocht, heb ik hier en daar medicijnen of dokters betaald, en af en toe een tegemoetkoming voor een begrafenis, en aan Alice maandelijks 53 euro betaald als tegemoetkoming voor al het werk dat ze voor Eboo doet.

Alle gulle gevers heel hartelijk bedankt voor de steun aan EBOOinKENIA

En voor iedereen: Hele fijne feestdagen en de
allerbeste wensen voor 2014


  • 11 December 2013 - 09:01

    Karin:

    Fenneke, wat ben je toch een kanjer!!! Gefelciteerd met alle behaalde successen. Jij maakt het verschil voor veel mensen!!!

  • 11 December 2013 - 14:58

    Gea Penningmeester Stichting EBOO In Kenia :

    Fijn dat er zoveel geld binnenkomt!
    We gaan ons er voor inzetten dat er in 2014 ook veel mensen/kinderen eenmalig geholpen kunnen worden.
    Fen en Alice, jullie zijn kanjers. Veel wijsheid toegewenst bij de keuzes die jullie moeten maken.


  • 11 December 2013 - 16:19

    Roberta Hilbrandie:

    Dag Fenneke,

    ik lees altijd trouw je berichten en denk dan wat inzicht te hebben in de materie.
    Nu ik de bedragen zie zie ik pas hoeveel geld er omgaat en dus nodig is.

    Hoop dat het project ook in de toekomst gewaarborgd kan zijn, wens je er succes mee en natuurlijk petje af voor je grote inzet voor deze kinderen.

    Liefs, tot ziens en een goed 2014, ook namens Henk.

    Roberta Hilbrandie

  • 11 December 2013 - 21:59

    Willy:

    Geweldig Fenneke wat je allemaal presteert en waar je het allemaal voor doet ,al die dankbare koppies van de kinderen.Liefs van ons.

  • 11 December 2013 - 22:20

    Tineke En Dan:

    Geweldig wat je allemaal altijd voor elkaar krijgt Fenneke.
    Ons geld komt er binnenkort aan...

    liefs
    Tineke en Dan

  • 11 December 2013 - 22:39

    Jansje:

    Geweldig zus! Aanstaande zaterdag gaan we weer de markt op in Haren en hopen veel spullen uit Kenia te verkopen!
    Misschien kun jij er ook nog reclame voor maken: winterfair in Haren, Gorechthuis van 10-17 uur.
    Liefs Jansje

  • 11 December 2013 - 22:48

    Anita:

    Wat is het toch geweldig dat er zoveel kinderen geholpen kunnen worden.
    Dankbaar dat jullie in Kenia terecht zijn gekomen, goed plan van God!
    dappere schoonzus, we zijn trots op je!

  • 18 December 2013 - 12:31

    Ans:

    Lieve Fenneke en Wim,
    Heerlijk al die steun, een zorg minder. 156 kinderen, het blijft doorgroeien.
    Ik heb ook nog een klein plukje geld voor je. Helaas gestrand in Amsterdam,
    Christer heeft een zware kou.
    Leuke dagen met de Kerst en de beste wensen voor het Nieuwe Jaar. Ans



  • 21 December 2013 - 11:32

    Grietje:

    He fenneke (en wim natuurlijk)
    heb je een tijdje niet kunnen volgen omdat we een nieuw emailadres hebben, maar nu heb ik me weer aangemeld met het nieuwe adres,

    alvast fijne feestdagen en een goed begin in 2014,

    Grietje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fenneke

Welkom op de Eboo in Kenya site. In 1977 zijn we, Wim en ik, uit Nederland vertrokken en hebben we over de hele wereld gewoond en gewerkt. Wim voor NACO (Netherlands Airport Consultants) en ik als vrijwilligster. De landen waar we gewoond hebben zijn: Saoedie Arabie, South Sudan, Fiji-islands, Laos, Indonesia, Bulgaria, Yemen, Egypt en nu dus Kenya. In Egypte ben ik gestart met het Eboo-project Wil je de documentaire die over het Eboo-project in Cairo gemaakt is zien ga naar: www.timmermanmedia.nl klik op portfolio: Parel in het vuilnis. Sinds we in Nairobi, Kenya wonen probeer ik hier kinderen in de sloppenwijk te helpen om naar school te kunnen gaan. Op dit moment sponsor ik 135 kinderen op verschillende scholen in Kibera, de grootste sloppenwijk van Afrika, 5 kids in de Masai Mara en 20 kinderen in Githurai. In totaal dus 160 kids. Per lagere school-kind heb ik gemiddeld 15 euro per maand nodig voor schoolgeld, schoollunches, schoolboeken, uniformen en schoenen, voor de middelbare school kost elk kind gemiddeld 40 euro per maand. Het streven is om kinderen tot 18 jaar te sponsoren of totdat ze hun middelbare school opleiding afgerond hebben. Inmiddels zijn er toch al 4 kinderen die naar de universiteit gaan, of een vervolgopleiding doen (wat ongeveer 200 euro per maand kost) maar voor deze kinderen heb ik aparte sponsors!! Ik probeer - met hulp van veel enthousiaste mensen in Nederland - zoveel mogelijk geld te verdienen met de verkoop van sieraden en souveniers uit Kenia. Sinds februari 2013 is er in Assen een EBOO-giftshop die elke eerste woensdagmiddag en donderdagavond van de maand geopend is (behalve in juli en augustus) Wil je op een ander tijdstip komen kijken of rondneuzen; neem dan contact op met Peter en/of Ginie Timmerman, tel. 059- 23.55.888 of 06-494.85.263 Inmiddels is er ook in Groningen een slaapkamer omgetoverd tot 'winkeltje' bij mijn zus Jansje. Wil je bij haar gaan kijken, bel dan eerst even om zeker te weten dat ze thuis is: 050-542.00.35 of 06-137.92.644 Daarnaast heb ik sponsors nodig die eenmalig of maandelijks geld willen geven. Wil je het EBOO-project ook financieel steunen, stort dan een bijdrage op: rek.nr. NL 98 ABNA 040.25.55.295 t.n.v. ebooproject Kenya of: NL 61 RABO 012.93.65.335 t.n.v. Stichting EBOO 100 % van alle giften en inkomsten wordt besteed aan de scholing van de kinderen uit de allerarmste gezinnen!! Sinds November 2012 is het EBOO-project een Stichting geworden: Stichting EBOOinKenia, en hebben we ook de ANBI-status. Dus giften zijn vanaf die datum aftrekbaar voor de belasting. Ook wordt er nu drie keer per jaar een nieuwsbrief gemaakt, stuur een mailtje naar stichtingebooinkenia@hotmail.nl om je in te schrijven voor de nieuwsbrief. De website voor EBOO is: www.ebooinkenia.nl Wil je een persoonlijk berichtje sturen, mijn emailadres is: fennekeinkenya@hotmail.com Asante sana

Actief sinds 22 Mei 2011
Verslag gelezen: 931
Totaal aantal bezoekers 103041

Voorgaande reizen:

01 Januari 2011 - 31 December 2026

education is a key of everything

Landen bezocht: