uitstapje NNP, studenten, nieuwe kleding - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Fenneke Dijkema-Timmerman - WaarBenJij.nu uitstapje NNP, studenten, nieuwe kleding - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Fenneke Dijkema-Timmerman - WaarBenJij.nu

uitstapje NNP, studenten, nieuwe kleding

Door: fenneke

Blijf op de hoogte en volg Fenneke

21 September 2014 | Kenia, Nairobi

De vorige keer eindigde ik met de belofte dat jullie meer zouden horen over mijn "schoolreisje", tjonge wat een belevenis!! In een oude gammele roestige, verveloze bus van KWS werden we door het Nationale Park gereden. De ramen waren zo oud, dat ze helemaal melkwit waren, dus daar kon je alvast niets doorheen zien! De stoelen waren bekleed met plastic, en met een temperatuur van 32 graden Celcius, was dat ook niet direct comfortabel. Maar gelukkig hadden de kinderen daar allemaal geen last van. Hun koppetjes hingen gewoon buiten de ramen, en ze keken hun ogen uit, want ze waren nog nooit in het park geweest en hadden dus ook nog nooit al die echt Afrikaanse dieren gezien. Omdat de bus wel mooi hoog was, had je wel een mooi overzicht, maar eerlijk gezegd was ik blij toen de trip over was, ik ben gewoon teveel verwent met onze eigen grote auto.

De week voordat we ons schoolreisje maakten kreeg ik van lieve mensen uit Nederland een grote doos vol met knuffels, en zodoende kon ik alle kinderen een knuffel geven, samen met een paar koekjes en een pakje drinken. Dat was op zich al een feest om al die blije gezichtjes te zien!!

Halverwege augustus ben ik weer begonnen met het schoolgeld betalen voor de laatste termijn van dit jaar. Sinds ik met het EBOO-project in Kenya begonnen ben 3 jaar geleden, heb ik -schrik niet- 90.000 euro uitgegeven!!
Dat is dus allemaal geld wat we gekregen hebben (ruim 60.000 euro) en wat we verdient hebben met het verkopen van Afrikaanse spulletjes(bijna 30.000 euro)!! Iedereen die ons op wat voor manier dan ook gesteund heeft: HEEL HARTELIJK DANK !!! Zonder alle hulp van welwishers in Nederland, Canada, Australie, Amerika en Trinidad had ik dit dus nooit kunnen doen, dat realiseer ik me heel goed!

Ook hier in Nairobi word ik geweldig gesteund; begin september werd er door de Women's League een 'gardensale' georganiseerd, waarvan de opbrengst naar het EBOO project zou gaan. We waren allemaal heel zenuwachtig: hoe zou het gaan?? Zouden er mensen komen? Maar gelukkig was de opkomst geweldig, we hadden prachtig weer, en het was een reuze gezellige dag met een netto opbrengst voor EBOO van 775 euro.

Veel kinderen die de afgelopen maand(en) hun rapport kwamen brengen, hebben 'nieuwe' tweedehandskleren gekregen, en vaak was dat geen overbodige luxe.... Verschillende keren heb ik de oude kleren die gewoon totaal versleten waren, gelijk in de prullenbak gegooid!! Een moeder kwam met alle vier haar kinderen en de jongste was nog niet zindelijk. In plaats van een luier had ze oude lappen om het kontje gevouwen, en dat vastgebonden met een oud plastic boodschappentasje...
Gelukkig had ik een stapeltje luiers die ik haar mee kon geven, maar nu wil ik dus ook uitkijken naar plastic broekjes, want die kun je hier niet kopen! Wie weet waar ik die nog kan krijgen??
Ik ben dus echt blij met alle kinderkleding; nieuw en gebruikt, wat ik van mensen in Nederland heb gekregen, ga vooral door met verzamelen, hier zijn de mensen er erg blij mee!!

Nu zijn Alice en ik bezig om voor veel kinderen een nieuw uniform te laten maken. Dit is veel goedkoper dan kant en klaar kopen, maar voor Alice wel veel werk. Gelukkig vindt zij dat niet erg, en is ze er enthousiast mee bezig. Ook zijn we weer naar Limuru gereden om nieuwe schoolschoenen te kopen want de 120 paar die ik vorig jaar in october ingekocht had waren op, en in Limuru is de schoenenfabriek en daar krijgen we 15 procent korting. Jullie horen het wel, ik zit me dus geen moment te vervelen. De komende week ga ik mijn jaarverslag maken, en alle administratie bijwerken.

  • 21 September 2014 - 19:26

    Gea:

    Dag zus,

    Goed idee om plastic broekjes mee te nemen. Ik ga uitzoeken waar ze nog te koop zijn. Misschien wel een zoektocht, want hier worden ze niet of nauwelijks meer gebruikt. Super dat de kids naar het National Park zijn geweest en konden genieten van alle prachtige dieren die daar rondlopen en vliegen! Er Steeds meer scholen worden actief voor EBOO. Jij kunt gewoon door gaan met je werk, daar zorgen we graag voor. Lieve groet uit Groningen

  • 22 September 2014 - 06:08

    Corrie:

    Bedankt voor je verhaal zus xxxx

  • 22 September 2014 - 08:51

    Fenna Paas-Drewel:

    Bedankt voor je verhaal , wat doe je daar (moeilijk soms denk ik) maar dankbaar werk!
    En voor Corrie bij de HEMA hadden ze voor een paar jaar terug nog plastic broekjes daar zat wel badstof bij aan dat waren broekjes om de kinderen zindelijk te laten worden maar misschien kunnen die?
    gr jullie nicht fenna

  • 24 September 2014 - 08:37

    Jansje :

    Prachtig om je verhaal te lezen, dan weet je weer waarom we het allemaal doen! De foto's bij het verhaal zijn ook mooi, dan gaat het verhaal nog meer leven. Nog even en je hebt weer
    "vakantie" en hopen we je weer te zien! Liefs

  • 24 September 2014 - 12:28

    Ans:

    Geweldig verhaal. Kon mij voorstellen hoe de trip is geweest met die hitte.
    Het jaar vliegt om. Sterkte met je verslag.
    Helaas ben ik dit maar 1 week in Cairo geweest, dus verkopen schoot erbij in.
    Ik hoop dat het vlgd beter gaat.
    Wel probeer ik in Zweden wat kleertjes voor je te vinden. Hoe komen die bij jou?
    Liefs Ans

  • 25 September 2014 - 04:39

    Anneke :

    Hi Fen, veel respect voor wat jij daar allemaal voor de jeugd doet, goed om de kinderen zo happy te zien op de foto's. We genieten van je verhalen, mooi om zo een beetje mee te leven, groeten van ons beiden uit Canada.

  • 25 September 2014 - 09:12

    Maartje Hoogendijk:

    Dag lieve Fenneke,

    Elke keer ontroerd het me weer hoe je daar bezig bent.
    Dat je de kinderen naast alles wat je al doet ook goede herinneringen aan hun
    schooltijd meegeeft.
    Ik denk dat dit, naast kleding, schoenen,enz.,enz., ook heel erg belangrijk is voor hun latere leeftijd.
    Terug kunnen kijken op een schooltijd waar ook leuke dingen werden gedaan.
    IK heb al gepiekerd waar je nog plastic broekjes kan vinden. Maar tegenwoordig zitten die vast
    aan luiers.
    Soms heb ik wel eens kleren maar waar kan ik die dan naar toesturen?

    Op 29 september, de dag waarop jij jarig bent, ga ik voor een periode van 2 maanden naar Indonesie/Makassar.

    Voor nu Fenneke, wens ik je alvast een hele fijne verjaardag en ik hoop je verhalen te mogen blijven ontvangen en je ooit weer eens in levende lijve te mogen ontmoeten.

    Groetjes en liefs van Maartje


  • 16 Januari 2015 - 13:57

    Nathalie:

    Hallo Fenneke,

    Ik werk als stewardess voor de KLM en kan evt wat meidenkleertjes (maat 80 gemiddeld) en luiers meenemen als ik volgende week naar Nairobi vlieg. Ik zag je project hier en dacht misschien kun je dat nog gebruiken? Ik hoor het graag.

    Met vriendelijke groet,
    Nathalie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fenneke

Welkom op de Eboo in Kenya site. In 1977 zijn we, Wim en ik, uit Nederland vertrokken en hebben we over de hele wereld gewoond en gewerkt. Wim voor NACO (Netherlands Airport Consultants) en ik als vrijwilligster. De landen waar we gewoond hebben zijn: Saoedie Arabie, South Sudan, Fiji-islands, Laos, Indonesia, Bulgaria, Yemen, Egypt en nu dus Kenya. In Egypte ben ik gestart met het Eboo-project Wil je de documentaire die over het Eboo-project in Cairo gemaakt is zien ga naar: www.timmermanmedia.nl klik op portfolio: Parel in het vuilnis. Sinds we in Nairobi, Kenya wonen probeer ik hier kinderen in de sloppenwijk te helpen om naar school te kunnen gaan. Op dit moment sponsor ik 135 kinderen op verschillende scholen in Kibera, de grootste sloppenwijk van Afrika, 5 kids in de Masai Mara en 20 kinderen in Githurai. In totaal dus 160 kids. Per lagere school-kind heb ik gemiddeld 15 euro per maand nodig voor schoolgeld, schoollunches, schoolboeken, uniformen en schoenen, voor de middelbare school kost elk kind gemiddeld 40 euro per maand. Het streven is om kinderen tot 18 jaar te sponsoren of totdat ze hun middelbare school opleiding afgerond hebben. Inmiddels zijn er toch al 4 kinderen die naar de universiteit gaan, of een vervolgopleiding doen (wat ongeveer 200 euro per maand kost) maar voor deze kinderen heb ik aparte sponsors!! Ik probeer - met hulp van veel enthousiaste mensen in Nederland - zoveel mogelijk geld te verdienen met de verkoop van sieraden en souveniers uit Kenia. Sinds februari 2013 is er in Assen een EBOO-giftshop die elke eerste woensdagmiddag en donderdagavond van de maand geopend is (behalve in juli en augustus) Wil je op een ander tijdstip komen kijken of rondneuzen; neem dan contact op met Peter en/of Ginie Timmerman, tel. 059- 23.55.888 of 06-494.85.263 Inmiddels is er ook in Groningen een slaapkamer omgetoverd tot 'winkeltje' bij mijn zus Jansje. Wil je bij haar gaan kijken, bel dan eerst even om zeker te weten dat ze thuis is: 050-542.00.35 of 06-137.92.644 Daarnaast heb ik sponsors nodig die eenmalig of maandelijks geld willen geven. Wil je het EBOO-project ook financieel steunen, stort dan een bijdrage op: rek.nr. NL 98 ABNA 040.25.55.295 t.n.v. ebooproject Kenya of: NL 61 RABO 012.93.65.335 t.n.v. Stichting EBOO 100 % van alle giften en inkomsten wordt besteed aan de scholing van de kinderen uit de allerarmste gezinnen!! Sinds November 2012 is het EBOO-project een Stichting geworden: Stichting EBOOinKenia, en hebben we ook de ANBI-status. Dus giften zijn vanaf die datum aftrekbaar voor de belasting. Ook wordt er nu drie keer per jaar een nieuwsbrief gemaakt, stuur een mailtje naar stichtingebooinkenia@hotmail.nl om je in te schrijven voor de nieuwsbrief. De website voor EBOO is: www.ebooinkenia.nl Wil je een persoonlijk berichtje sturen, mijn emailadres is: fennekeinkenya@hotmail.com Asante sana

Actief sinds 22 Mei 2011
Verslag gelezen: 1143
Totaal aantal bezoekers 103042

Voorgaande reizen:

01 Januari 2011 - 31 December 2026

education is a key of everything

Landen bezocht: