eerste termijn 2014 - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Fenneke Dijkema-Timmerman - WaarBenJij.nu eerste termijn 2014 - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Fenneke Dijkema-Timmerman - WaarBenJij.nu

eerste termijn 2014

Door: fenneke

Blijf op de hoogte en volg Fenneke

18 Maart 2014 | Kenia, Nairobi

Nou, dat wordt wel tijd dat er weer eens een stukje geschreven wordt, want tot mijn grote schrik zie ik dat het al DRIE maanden geleden is dat ik over de voortgang van het EBOO project verteld heb.
Er is veel gebeurd sindsdien, allereerst kwam mijn jongste zusje met haar hele gezin: echtgenoot, kids + partners + kleinkinderen + pleegzoon. ELF mensen in totaal, dus mijn huis werd overgenomen, incl. de keuken, en dat was wel relaxed, want nu was ik niet verantwoordelijk voor alle maaltijden. Ik heb het me heerlijk aan laten leunen, en alles over me laten komen, en het moet gezegd: we hebben een geweldige tijd gehad met elkaar. Natuurlijk moesten er scholen bezocht worden, en ik had met twee scholen een afspraak gemaakt om daar te komen met de hele groep. Dat was een hele belevenis, want er werd gedanst en gezongen, en voordrachten gehouden, en nog meer gedanst en gezongen, en nog meer toespraken, het is onvoorstelbaar hoe de mensen hier met niets en van niets een feestje kunnen maken. Iedereen was blij en uitgelaten, met al die bezoekers uit Nederland. Ik zal straks proberen enkele foto’s te plaatsen, dan kunnen jullie een beetje van de sfeer proeven.
Op twee januari vertrok het hele stel –met lichte tegenzin- terug naar Nederland, waar werk en verplichtingen wachtten. Ook hier in Nairobi was het direct weer de handen uit de mouwen, want het nieuwe schooljaar begint, en dat betekent dat er weer betaald moet worden voor alle kinderen!
Lang geleden ben ik begonnen met kinderen die van de lagere school afkwamen naar kostschool te sturen. Omdat zowel voor tienerjongens als tienermeisjes Kibera een vreselijke plek is. Veel kinderen kunnen niet naar school, krijgen thuis niet voldoende of helemaal niet te eten, dus er zijn ontzettend veel straatkinderen die lijm snuiven, en allerlei ongein uithalen, meisjes worden aangerand en ga maar door. Dus als de kinderen ergens in de provincie naar een goeie kostschool kunnen, wat niet eens echt duur is, dan sta ik daar voor 100% achter. Maar dit jaar waren er 14 kinderen die vol ongeduld stonden te trappelen om naar de middelbare school te gaan. Tja, en allemaal wilden ze natuurlijk naar een kostschool….. En bovendien waren er nog twee kinderen van de lagere school die ik ook beloofd had dat ze naar een kostschool mochten, vanwege teveel problemen thuis. Pfff…., daar heb ik het wel even benauwd van gekregen, want de eerste keer dat zo’n kind naar school gaat, moet ie dus zijn eigen matras, 2 lakensets, 2 of 3! dekens, 1 kussen, beddensprei in de opgegeven kleur!, muskietennet, 2 handdoeken, een plastic teiltje + plastic of metalen emmer, toiletpapier, toiletspullen, bord, beker en bestek, Bijbel, psalmboek, schoolboeken, woordenboek, atlas, schriften, pennen, potloden, geometrical set, schooltas, een metalen box + hangslot (om al je eigendommen in te doen) en een nieuw uniform met nieuwe schoenen meenemen. Er komt werkelijk geen einde aan de lijst……
En dat dus ZESTIEN keer!! Nu kun je hier voor een tientje een deken kopen, en nou ja, heel veel dingen zijn voor weinig geld (lees: slechte kwaliteit!!!) te koop, maar toch ben je zomaar 200 euro kwijt en dan moet het schoolgeld nog betaald worden. Al snel bedacht ik dat de ouders –of familie- ook maar een bijdrage moesten leveren, dus heb ik gezegd: EBOO betaald het schoolgeld, de schoenen, en het uniform, plus 100 euro voor de boeken en andere boodschappen. De rest moet je zelf betalen…. In veel gevallen ging dit goed, en waar het echt niet ging, daar heb ik natuurlijk wel geholpen. Al met al heb ik deze termijn 18.000 euro uitgegeven, maar er gaan wel 156 kinderen naar school;
In totaal: 3 naar de universiteit, 24 naar de middelbare school, en 129 naar de lagere school.
En de volgende termijn is gelukkig lang zo duur niet, want op bijna alle scholen is de eerste termijn het duurst.
Sinds eind januari ga ik niet meer naar Kibera, maar komen de ouders bij mij thuis. Het gaf toch teveel problemen; jaloezie, haat en nijd, en ik had het gevoel dat ik ertussen stond, maar er niets aan kon doen. Na veel gepraat en overleg met Wim en met Nicholas, een lokale jongeman die me helpt met de boekhouding, hebben we besloten dat we het maar eens zo moesten proberen. Toen hebben we alle ouders uitgenodigd op een zaterdagmiddag bij ons in de tuin, en hen de nieuwe regels voorgelegd. Elke dinsdagmorgen tussen 10 en 12 uur mogen de ouders komen. Iedereen moet tenminste drie keer per jaar komen, om de rapporten van de kinderen te brengen. De oudere kinderen moeten zelf met hun rapport komen. Tot dusverre werkt het prima, ik heb pasjes gemaakt voor elk gezin 1 pasje en zonder pas kunnen ze niet op het compound komen. Dit om te voorkomen dat ‘iedereen’ aan de deur klopt en om hulp vraagt. Bovendien mogen ze hun pasje NOOIT uitlenen aan iemand anders, want de pasjes zijn genummerd en ik weet welk pasje van wie is!! Op deze manier hoop ik ook dat ik niet (nog) meer ellende over me heen gestort krijg, en dus ook niet meer in de verleiding kom om meer kinderen in het programma op te nemen. Want ik kan echt niet meer aan dan deze 156, financieel niet, omdat de kinderen elk jaar een jaar ouder –en dus duurder- worden, maar ook zelf niet, want dit vergt al ontzettend veel organisatie en energie om alles bij te houden. En ik moet natuurlijk wel een beetje aan mezelf denken, want ik hoop dit nog JAAARRREN te mogen doen!! Tot de volgende keer, ik beloof dat ik niet weer zolang zal wachten!!

  • 18 Maart 2014 - 10:45

    Stijnie:

    Fantastisch Fen, weer 156 kinderen naar school geholpen! Wat een organisatie.
    Wat fijn dat er kinderen naar de kostschool kunnen, en het vooruitzicht hebben dat ze daarna een constructieve bijdrage aan de samenleving kunnen geven i.p.v. een last te zijn. Fantastisch dat je daar bij kan helpen! Ja, wees zuinig op jezelf, Fen, je bent hard nodig!!

  • 18 Maart 2014 - 14:32

    Roberta Hilbrandie:

    Dag Fenneke,

    ik ben diep onder de indruk van het werk dat je verzet voor de kinderen van Kibera.
    Het is een lange strijd.
    Moed houden en doorgaan, maar niet ten koste van jezelf.

    Liefs uit Noordlaren,

    Roberta, moeder van Eric

  • 18 Maart 2014 - 19:42

    Ria Ruiterman:

    Lieve Fenneke,

    Wat 'n prachtig verhaal. Fijn om weer iets van je te horen.
    En wat een organisatie om al die kinderen een nieuwe start te geven naar een nieuwe school of hogere klas.
    Zelf dacht ik even aan mijn eigen kostschooljaren.--boardingschool--Ik woonde in Zevenhoven en daar was geen voortgezet onderwijs.
    Mijn vader-hoofd van de school-- kende een goede kostschool in Amsterdam. Mulo en opleiding tot onderwijzeres.
    Ik ben er zeven jaar geweest. En kijk er met zekere trots op terug, dat mijn ouders dat konden betalen...
    Het was een prima instituut om te leren en ik zou wensen , dat de leerlingen van de --Pabo-- zo heet nu de nieuwe opleiding voor leraren, zulk gedegen onderwijs zouden kunnen krijgen.
    Enfin, dit ligt al jaren achter mij.
    Fijn, dat het goed met je gaat en dat je nog jaren wilt doorgaan.Ik wens het je van harte toe.
    Want , hoewel het allemaal veel inspanning kost , zal het je toch hopelijk ook veel voldoening geven. Allerhartelijkste groeten aan Willem en jij veel liefs van Ria.

  • 18 Maart 2014 - 21:16

    Gea:

    Dat jongste zusje ben ik. Fenneke heeft geen woord te veel gezegd, eerder te weinig. We hebben samen een geweldige tijd gehad. Wat hebben Fenneke en Wim ons veel laten zien. De bezoeken aan de scholen zal ik nooit weer vergeten. Ik vind het geweldig dat Fenneke de mensen thuis ontvangt, soms is dat best zwaar. Het project zorgt ervoor dat rijke en arme mensen elkaar ontmoeten en vriendschap sluiten. Dat is kostbaarder dan het zuiverste goud. Soms droom ik dat iedere inwoner in Kibera een barmhartige Samaritaan ontmoet, wat een feest zou dat zijn.
    Omdat ik zelf zo nu en dan in het onderwijs werk, heb ik een "school zoekt school" actie bedacht. Het lijkt mij geweldig als scholen in Nederland "Partnerschool" van de scholen in Kenia willen worden. Ik zie veel mogelijkheden en probeer allerlei materialen te ontwikkelen. Goed onderwijs voor iedereen kan levens veranderen!
    Ik vind het super dat er zoveel mensen betrokken zijn bij de stichting, samen hebben we een groot netwerk.Als we allemaal op zoek gaan naar mensen, scholen, bedrijven en kerken die EBOO willen steunen kan Fenneke haar werk blijven doen.

    xxx





  • 19 Maart 2014 - 11:54

    Rudie En Alie:

    Geweldig dat je zoveel kinderen helpt.
    Gelukkig dat je ook aan jezelf denkt en dat moet ook.
    Met jou nu 156 kinderen, wees trots op jezelf.
    Je ben een topper.
    Liefs en dikke kus, ook voor Wim.

  • 19 Maart 2014 - 16:26

    Linda:

    Hallo Fenneke,
    Goed dat je ook aan jezelf denkt! :) Het is niet niks wat je doet en 156 kids in alle lagen van onderwijs is een enorme achievement. Je doet dan ook goed werk, keep it going!! :)
    Groetjes,
    Linda

  • 19 Maart 2014 - 17:18

    Corrie:

    Lieve zus,wat een boel geregel, zou het niet kunnen, knap hoor!!!
    En wat véél kinderen, super!!!!
    Denk goed aan jezelf!! Xxxxx

  • 12 Mei 2014 - 14:42

    Margreet:

    Hallo Fenneke, wat heerlijk om weer zo'n leuk stuk van je te lezen, ik zie het allemaal voor me.
    Wat hebben wij ook een paar leuke en bijzonder interessante dagen bij jou gehad! En dan niet te
    vergeten hoe wij in Kibera werden ontvangen met de zang en dans, wat een energie!
    Doe Wim de groeten, veel liefs Margreet.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fenneke

Welkom op de Eboo in Kenya site. In 1977 zijn we, Wim en ik, uit Nederland vertrokken en hebben we over de hele wereld gewoond en gewerkt. Wim voor NACO (Netherlands Airport Consultants) en ik als vrijwilligster. De landen waar we gewoond hebben zijn: Saoedie Arabie, South Sudan, Fiji-islands, Laos, Indonesia, Bulgaria, Yemen, Egypt en nu dus Kenya. In Egypte ben ik gestart met het Eboo-project Wil je de documentaire die over het Eboo-project in Cairo gemaakt is zien ga naar: www.timmermanmedia.nl klik op portfolio: Parel in het vuilnis. Sinds we in Nairobi, Kenya wonen probeer ik hier kinderen in de sloppenwijk te helpen om naar school te kunnen gaan. Op dit moment sponsor ik 135 kinderen op verschillende scholen in Kibera, de grootste sloppenwijk van Afrika, 5 kids in de Masai Mara en 20 kinderen in Githurai. In totaal dus 160 kids. Per lagere school-kind heb ik gemiddeld 15 euro per maand nodig voor schoolgeld, schoollunches, schoolboeken, uniformen en schoenen, voor de middelbare school kost elk kind gemiddeld 40 euro per maand. Het streven is om kinderen tot 18 jaar te sponsoren of totdat ze hun middelbare school opleiding afgerond hebben. Inmiddels zijn er toch al 4 kinderen die naar de universiteit gaan, of een vervolgopleiding doen (wat ongeveer 200 euro per maand kost) maar voor deze kinderen heb ik aparte sponsors!! Ik probeer - met hulp van veel enthousiaste mensen in Nederland - zoveel mogelijk geld te verdienen met de verkoop van sieraden en souveniers uit Kenia. Sinds februari 2013 is er in Assen een EBOO-giftshop die elke eerste woensdagmiddag en donderdagavond van de maand geopend is (behalve in juli en augustus) Wil je op een ander tijdstip komen kijken of rondneuzen; neem dan contact op met Peter en/of Ginie Timmerman, tel. 059- 23.55.888 of 06-494.85.263 Inmiddels is er ook in Groningen een slaapkamer omgetoverd tot 'winkeltje' bij mijn zus Jansje. Wil je bij haar gaan kijken, bel dan eerst even om zeker te weten dat ze thuis is: 050-542.00.35 of 06-137.92.644 Daarnaast heb ik sponsors nodig die eenmalig of maandelijks geld willen geven. Wil je het EBOO-project ook financieel steunen, stort dan een bijdrage op: rek.nr. NL 98 ABNA 040.25.55.295 t.n.v. ebooproject Kenya of: NL 61 RABO 012.93.65.335 t.n.v. Stichting EBOO 100 % van alle giften en inkomsten wordt besteed aan de scholing van de kinderen uit de allerarmste gezinnen!! Sinds November 2012 is het EBOO-project een Stichting geworden: Stichting EBOOinKenia, en hebben we ook de ANBI-status. Dus giften zijn vanaf die datum aftrekbaar voor de belasting. Ook wordt er nu drie keer per jaar een nieuwsbrief gemaakt, stuur een mailtje naar stichtingebooinkenia@hotmail.nl om je in te schrijven voor de nieuwsbrief. De website voor EBOO is: www.ebooinkenia.nl Wil je een persoonlijk berichtje sturen, mijn emailadres is: fennekeinkenya@hotmail.com Asante sana

Actief sinds 22 Mei 2011
Verslag gelezen: 873
Totaal aantal bezoekers 103048

Voorgaande reizen:

01 Januari 2011 - 31 December 2026

education is a key of everything

Landen bezocht: