staking, nieuwe kleren, laptop en vakantie in NL - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Fenneke Dijkema-Timmerman - WaarBenJij.nu staking, nieuwe kleren, laptop en vakantie in NL - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Fenneke Dijkema-Timmerman - WaarBenJij.nu

staking, nieuwe kleren, laptop en vakantie in NL

Door: Fenneke

Blijf op de hoogte en volg Fenneke

05 Oktober 2015 | Kenia, Nairobi

Er is weer voor alle kinderen betaald, dus je zou denken: ze zitten allemaal lekker op school en zijn goed bezig. Mis: de onderwijzers en leraren van de openbare scholen staken, en het komt erop neer dat veel (vooral de oudere) kinderen wel naar school gaan, maar dat ze ‘les’ krijgen van de beste leerlingen uit de klas!!
Gelukkig gaan veel van de EBOO-kids naar zogenaamde prive-scholen, gewoon omdat er niet voldoende openbare scholen zijn, en omdat in de openbare scholen 50-60-70 of nog meer kinderen in de klas zitten, en de onderwijzers vaak totaal niet gemotiveerd zijn. Want ze worden zwaar onderbetaald en moeten lange dagen maken.
Ik denk erover om volgend jaar alle kinderen van de openbare scholen af te halen en naar prive-scholen te sturen. Ik heb het al eerder geschreven: openbare scholen zijn NIET gratis, zoals de regering van Kenia je wil laten geloven, neen ik betaal zeker net zoveel voor de kinderen op een openbare school als voor de kinderen die op privescholen zitten.

Begin September kwam Sharon met twee extra koffers vol kleding en schoenen voor de EBOO-kids. Ik had een afspraak gemaakt met de moeder van haar sponsor-kindje, dus gingen we samen naar Kibera om de moeder te ontmoeten. We wilden samen met haar naar de school van de meisjes. Tot mijn verrassing waren de twee meisjes thuis, en eerlijk gezegd: ze zagen er niet uit; ze liepen in lompen! Dus hebben wij ze meegenomen naar huis en daar hebben we beide meisjes een paar setjes nieuwe kleding en schoenen gegeven. Oh, wat waren ze blij!! Ze dansten in het rond van blijdschap (zie bijgaande foto’s) Onnodig te zeggen dat het ons ook helemaal blij maakte; die enthousiaste kindjes.

Op 12 september werd er door de ‘women’s league’ een bazar georganiseerd helemaal ten gunste van EBOO!! Sharon was er nog, dus die kon mij fijn helpen, eerst met de voorbereidingen – we hebben o.a. een prachtige rollup poster laten maken- en op de dag zelf bij de EBOO-tafel. We hebben een heel gezellige drukke dag gehad, met de mooie opbrengst van ruim 1200 euro voor EBOO. Ook hier hebben we een aantal mooie foto’s van gemaakt…..

En dan nog een mooi verhaal: een van de jongens uit het project studeert voor dokter, en een tijdje geleden kwam er bij hem in de kerk een MP (Member of Parlement = kamerlid) die stemmen wilde ‘winnen’ of beter gezegd ‘kopen’.. Hij vroeg: ‘wie studeert er?’ Franco stak zijn vinger op, en hem werd het hemd van z’n lijf gevraagd, bovendien moest hij zijn studie-resultaten overleggen, en het eind van het liedje was, dat hij van de MP geld kreeg voor een laptop!! Via Wim hebben we geregeld dat hij voor dat geld de beste kwaliteit kreeg, en Franco was helemaal blij met zijn nieuwe laptop (zie foto’s)

In de nacht van 29-30 October vliegen we samen naar Nederland, 31 October hebben we een feestje voor mijn moeder haar 95 ste verjaardag, zondag 1 November. We blijven tot en met 15 November en vliegen de 16de samen terug naar Kenya. Vanaf volgend jaar kunnen we samen langer in Nederland blijven want vanaf Februari volgend jaar gaat Wim nog maar drie dagen per week werken!! Daar kan ik me nu al heel erg op verheugen; niet meer elke morgen om kwart over zes wakker gemaakt worden! tijd om samen leuke weekendjes weg te gaan, meer relaxte tijden in Nederland enz, enz.

  • 05 Oktober 2015 - 20:23

    Stijnie:

    Leuke blog, Fen, daar word je blij van en niet in het minst door het bericht dat jullie binnenkort weer in NL zijn en dat jullie na febr. meer tijd samen gaan krijgen! Super! Leuke foto's! We kijken uit naar jullie komst!

  • 05 Oktober 2015 - 20:39

    Sanne:

    Hoi Fenneke. Weer met veel plezier gelezen. Wat een mooi en dankbaar werk! Fijne tijd in Nederland! Veel liefs sanne

  • 05 Oktober 2015 - 22:24

    Willy:

    Hoi ik heb net je verslag gelezen en de foto's gezien .Prachtig allemaal .En wat een mooi vooruitzicht voor jullie samen .We zien jullie vast nog wel als jullie in Nederland zijn .

  • 06 Oktober 2015 - 10:18

    Maartje:

    Dag lieve Fenneke,

    Zoals altijd je bericht gelezen.
    En ook zoals altijd heb ik diep ontzag voor je.
    Voor je inzet voor al die kinderen en jonge mensen zodat ze naar school kunnen gaan. Maar ook omdat je hen mooie herinneringen voor later meegeeft.

    Hoewel ik weet dat jullie het tijdens een verlof in Nederland altijd razend druk hebben, hoop ik toch stiekempjes dat je/jullie een keer de kant van Dordrecht uitkomen en dat we elkaar weer eens kunnen ontmoeten.

    Het is te laat maar ik wil je ook nog van harte feliciteren met je verjaardag.

    Ik wil graag iets voor je stichting doen Fenneke. Het enige concrete wat ik kan bedenken is gewoon geld geven. Helaas heb ik geen rekeningnummer misschien kan je me dit een keer doorgeven.

    Voor nu, groetjes en liefs van Maartje. Natuurlijk ook de groeten voor Wim.

  • 06 Oktober 2015 - 11:06

    Anneke Den Hengst:

    Dag Fenneke,
    Ook wij hopen jou en Win eind oktober/begin november te zien. Er staat hier bovendien een tas met diverse artikelen en een tas met manden. Moet dat richting Groningen gaan?
    Tot spoedig, lieve groeten,
    Jan en Anneke.

  • 06 Oktober 2015 - 11:40

    Corrie:

    Mooi verhaal, zus en een blij vooruitzicht!!!
    Ben druk met de kaartjes xxx

  • 06 Oktober 2015 - 16:15

    Jansje:

    Mooi verhaal zus, fijn dat je zoveel kunt beteken voor de kinderen!
    Je krijgt het weer druk in Nederland als ik vorige berichtjes lees

  • 06 Oktober 2015 - 19:19

    Rudie En Alie Dijkema:

    Hai Fenneke,
    Wat weer een verhaal.
    En blije gezichtjes op de foto's.
    Fijn dat jullie binnenkort weer hier zijn.
    Oh ja....nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    Goede vlucht naar Nederland alvast.
    Heb begrepen dat we samen nog Bets haar verjaardag gaan vieren.
    Zien we jou en Wim weer, zin in.
    Liefs en dikke kus van ons.

  • 06 Oktober 2015 - 20:02

    Gea:

    Bijzonder en creatief dat de beste leerlingen van de klas les gaan geven als de leerkrachten staken. Dat zie ik in Nederland niet gebeuren. Leuk om te zien hoe blij Franco met zijn laptop is. Goed verhaal en mooie foto's!

  • 22 Oktober 2015 - 20:03

    Inge:

    Hoi lieve Fenneke en Wim,

    wat fijn om je zo te volgen, wat een verhalen! Ik heb je in Cairo leren kennen als een pittige dame met haar hart op de juiste plek en het is zo heerlijk om te lezen wat jij daar allemaal mee doet!

    Ik kan me voorstellen dat jullie het gigantisch druk gaan hebben in NL, zou wel heel graag met jullie bijkletsen, er is hier heel veel gebeurd. Jullie hebben Mazin nog niet gezien, hij en ik zijn nu alleen met de kat Mixie. Ik zou het heel fijn vinden als je ons wilt bellen als je in NL bent, mogelijk kunnne we elkaar zien op een van je beurzen?

    Mijn nr is 06-37364369

    Lieve groetjes Inge (Groningen) en een klein kusje van Mazin :-)

  • 25 Oktober 2015 - 16:52

    Ria:

    Dag Lieve Fenneke,

    Wat fijn, dat je het feest van je moeder kunt meemaken. 95 jaren, dat is niet mis.
    Hartelijke gelukwensen voor haar.
    En jij hebt ook weer wat rust nodig, als ik je brief lees.
    Het onderwijs is daar ook niet eenvoudig.
    De oudste kinderen dan maar voor de klas.....................

    Stel dat je bij ons in de buurt komt, dan graag even een tel.
    Want natuurlijk zouden we het fijn vinden, om je weer te ontmoeten.
    Maar het nieuwe jaar 2016 biedt nieuwe kansen.
    We hebben er begrip voor.........

    Allerhartelijkste groeten
    Gerard en Ria.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fenneke

Welkom op de Eboo in Kenya site. In 1977 zijn we, Wim en ik, uit Nederland vertrokken en hebben we over de hele wereld gewoond en gewerkt. Wim voor NACO (Netherlands Airport Consultants) en ik als vrijwilligster. De landen waar we gewoond hebben zijn: Saoedie Arabie, South Sudan, Fiji-islands, Laos, Indonesia, Bulgaria, Yemen, Egypt en nu dus Kenya. In Egypte ben ik gestart met het Eboo-project Wil je de documentaire die over het Eboo-project in Cairo gemaakt is zien ga naar: www.timmermanmedia.nl klik op portfolio: Parel in het vuilnis. Sinds we in Nairobi, Kenya wonen probeer ik hier kinderen in de sloppenwijk te helpen om naar school te kunnen gaan. Op dit moment sponsor ik 135 kinderen op verschillende scholen in Kibera, de grootste sloppenwijk van Afrika, 5 kids in de Masai Mara en 20 kinderen in Githurai. In totaal dus 160 kids. Per lagere school-kind heb ik gemiddeld 15 euro per maand nodig voor schoolgeld, schoollunches, schoolboeken, uniformen en schoenen, voor de middelbare school kost elk kind gemiddeld 40 euro per maand. Het streven is om kinderen tot 18 jaar te sponsoren of totdat ze hun middelbare school opleiding afgerond hebben. Inmiddels zijn er toch al 4 kinderen die naar de universiteit gaan, of een vervolgopleiding doen (wat ongeveer 200 euro per maand kost) maar voor deze kinderen heb ik aparte sponsors!! Ik probeer - met hulp van veel enthousiaste mensen in Nederland - zoveel mogelijk geld te verdienen met de verkoop van sieraden en souveniers uit Kenia. Sinds februari 2013 is er in Assen een EBOO-giftshop die elke eerste woensdagmiddag en donderdagavond van de maand geopend is (behalve in juli en augustus) Wil je op een ander tijdstip komen kijken of rondneuzen; neem dan contact op met Peter en/of Ginie Timmerman, tel. 059- 23.55.888 of 06-494.85.263 Inmiddels is er ook in Groningen een slaapkamer omgetoverd tot 'winkeltje' bij mijn zus Jansje. Wil je bij haar gaan kijken, bel dan eerst even om zeker te weten dat ze thuis is: 050-542.00.35 of 06-137.92.644 Daarnaast heb ik sponsors nodig die eenmalig of maandelijks geld willen geven. Wil je het EBOO-project ook financieel steunen, stort dan een bijdrage op: rek.nr. NL 98 ABNA 040.25.55.295 t.n.v. ebooproject Kenya of: NL 61 RABO 012.93.65.335 t.n.v. Stichting EBOO 100 % van alle giften en inkomsten wordt besteed aan de scholing van de kinderen uit de allerarmste gezinnen!! Sinds November 2012 is het EBOO-project een Stichting geworden: Stichting EBOOinKenia, en hebben we ook de ANBI-status. Dus giften zijn vanaf die datum aftrekbaar voor de belasting. Ook wordt er nu drie keer per jaar een nieuwsbrief gemaakt, stuur een mailtje naar stichtingebooinkenia@hotmail.nl om je in te schrijven voor de nieuwsbrief. De website voor EBOO is: www.ebooinkenia.nl Wil je een persoonlijk berichtje sturen, mijn emailadres is: fennekeinkenya@hotmail.com Asante sana

Actief sinds 22 Mei 2011
Verslag gelezen: 1295
Totaal aantal bezoekers 103053

Voorgaande reizen:

01 Januari 2011 - 31 December 2026

education is a key of everything

Landen bezocht: