hulp in Kenia Dutch AND English version - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Fenneke Dijkema-Timmerman - WaarBenJij.nu hulp in Kenia Dutch AND English version - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Fenneke Dijkema-Timmerman - WaarBenJij.nu

hulp in Kenia Dutch AND English version

Door: Fenneke

Blijf op de hoogte en volg Fenneke

09 Mei 2016 | Kenia, Nairobi

Note: for English version go down.

Goed nieuws voor EBOO: ik heb drie Keniaanse assistenten in Kenia:
Nicholas, die me al jaren geregeld hier en daar helpt, en o.a. ook de EBOOinKenia documentaire gemaakt heeft, en nu bezig is met de EBOO-administratie allemaal in de computer in te voeren. Omdat hij geen werk heeft, heeft hij heel veel tijd om mij te helpen, en hij wil ook alles wel doen, dus een ideale hulp voor EBOO.
Geoffrey, die ik ook al jaren ken, hij heeft wel een baan, maar als ik hem iets vraag dan is hij altijd bereid om zijn vrije zaterdag aan EBOO te besteden.
Sinds April heb ik hulp van Madelin, een jonge vrouw die we ruim 7 jaar geleden ontmoet hebben op de bruiloft van Elma en Alex. Madelin is in het verleden betrokken geweest bij een project voor hulp aan straat-kinderen. Daarna heeft ze –in Kenia- meer dan 10 jaar voor verschillende NGO’s gewerkt, zoals Caritas Zwitserland en Terre des Hommes Nederland. Momenteel werkt ze freelance voor vergelijkbare NGO’s. Omdat Madeline erg onder de indruk was van het EBOO project bood ze aan om mij te helpen als vrijwilligster. We hebben inmiddels twee staf vergaderingen in Kenia gehad, en maken een handleiding wat er moet gebeuren in het geval er iets met mij gebeurd en ik niet meer mijn werk voor EBOO kan doen.

Inmiddels is voor alle kinderen weer schoolgeld betaald, dus iedereen kan weer naar school. En het regenseizoen is begonnen en alle kinderen hebben hun laarzen gekregen. Ook hebben we er weer twee kinderen bij op de middelbare school. Het zit namelijk zo: in september vorig jaar kwamen twee jongelui die op de middelbare school zitten met zeer slechte rapporten bij mij. Ik wist zeker dat ze beter kunnen, dus ik had hen flink de wacht aangezegd en gedreigd dat ik, als ze in december niet met betere resultaten zouden komen, dat ik dan niet meer voor hen zou betalen. Helaas, hun rapporten waren in december zo mogelijk nog slechter dan in september. Ik dacht: Nu moet ik streng zijn en voet bij stuk houden, dus heb ik gezegd; je ziet maar hoe je het voor elkaar krijgt, maar ik ga niet meer voor jullie betalen!! Helaas kwamen de kids ook nog uit hetzelfde gezin, dus de ouders hadden ECHT een probleem. De moeder kwam hier verschillende keren huilend om te proberen mij van gedachten te laten veranderen, maar ik heb gezegd: pas als hun rapporten weer beter zijn zal ik betalen en dan ook met terugwerkende kracht, dus kijk maar hoe jullie dit op gaan lossen…
En wat denk je? Vorig jaar zat Kevin in klas drie en was zijn eindresultaat: C-,D,E,E,E,C,D,D. Nu zit hij in klas 4 en komt hij met dit rapport: C+,C,D+,C+,C,B-,B,C een ongelooflijk verschil dus!! En een bewijs dat hij het dus wel kan, en zijn zus kwam ook met een behoorlijk beter resultaat, wat ben ik trots op ze! dus voor beide kids heb ik met terugwerkende kracht het schoolgeld voor dit jaar betaald (wat links en recht geleend was tegen woekerrentes), en ze hebben alsnog hun nieuwe schooltas met inhoud gekregen, die de andere kinderen vorig jaar in december al gekregen hadden.


Good news from Eboo: I have three Kenyan assistants:
Nicolas who is already helping me for years on a regular basis and he is the one who made the EbooinKenya-Documentary. At the moment he is responsible to computerise all Eboo data. Because he does not have a job, he has a lot of time to help me. He is willing to do everything, so he is an ideal help for Eboo.
Geoffrey who I also know for years does have a job but anything I ask him he is willing to free his Saturdays for Eboo.
Since April, Madeline this young lady I met more than 7 years ago at Elma and Alex wedding, is helping me. Madeline has in the past been involved in a programme aimed at supporting street children. She has been employed by various NGOs such as Caritas Switzerland and Terre des Hommes Netherlands office in Kenya for more than 10 years. She is currently working as a private consultant for similar NGOs. Because Madeline was very much impressed with the EBOO programme, she offered to assist EBOO as a volunteer.
Sofar we have had 2 board meetings in Kenya to discuss and put a plan in place, what to do should anything happen to me and I would be unable to carry out my duties for EBOO.
For the second term 2016 we have paid school fees for all the children and after the April holidays everyone can go to school again. In the meantime the rainy season has started and all the children have received their gumboots.
Also we do have 2 more children in secondary school. It is like this…. In September last year 2 children came with very bad school reports. I knew for sure they could do better. I had a hard straight talk with them and warned them if their performance did not improve by December I would not pay fees in 2016. Unfortunately their reports were even worse in December. I thought this is the time to be very firm so I said: “it is your problem now how you pay your fees but I will not do it”. Regrettably both children came from one family, so the parents had a REAL problem. The mother came several times crying and tried to appeal for her children but I said; only if their reports will be better in April then I will pay and will reimburse what you borrowed for the first term fees.
What do you think? Last year Kevin was in Form 3 and the end result was: C-, D, E, E, E, C, D, D. Now he is in Form 4 and he comes with this report: C+, C, D+, C+, C, B-, B, C. Unbelievable the difference!! And proof that he could do it and his sister came also with an improved report. I’m so proud of them. So for both children I have paid school fees for the whole of 2016 and I have also given them their new school bag with all the goodies inside which all the other children got in December.

  • 09 Mei 2016 - 16:54

    Netty Buist:

    Lieve Fenneke
    Wat fijn dat je nu daar mensen hebt die je meehelpen
    en ook weten hoe het gaat.Dat geeft vast een rustig gevoel.
    Wat goed zeg dat die kinderen zo hun cijfers hebben opgehaald
    en nu weer in het project verder kunnen.
    Nog gefeliciteerd met de verjaardag van Wim,kan hij het nu
    rustiger aan gaan doen?
    Gods zegen bij al het werk dat je daar doet.
    Groetjes Tide en Netty

  • 09 Mei 2016 - 18:10

    Maartje:

    Dag lieve Fenneke,

    Wat fijn dat hulp voor jou bij het uitvoeren van het project zo goed is opgepakt.
    Dat er mensen naast je staan. En met je meedenken.
    Het moet vast een opluchting voor je zijn dat, als je straks op vakantie naar Nederland gaat, er mensen boven op het project blijven zitten.
    Dat je streng bent er er zelf ook boven op zit is m.i. een van de successen van het project.
    Vooral door het directe contact en de controle op de schoolprestaties.
    Goed hoor!

    Lieve Fenneke,
    Ik wens jullie straks een heel fijn verblijf in Nederland toe.
    Geniet ervan en pas vooral goed op jezelf.

    Hartelijke groet,
    Maartje





  • 09 Mei 2016 - 19:04

    Roberta Hilbrandie:

    Lieve Fenneke,

    Nou dat is wel een staaltje van pedagogiek zeg. Gelukkig hebben die kinderen hun uiterste best gedaan om toch weer verder te kunnen met steun van Eboo. Fijn ook dat ze laarzen hebben, want ik heb kleine filmpjes met heftige regenval gezien bij jullie. Ongelofelijk.

    Hoop dat het goed blijft gaan met het werk en de hulp je inspanningen wat verlicht.

    Veel liefs en de hartelijke groeten aan bekenden.

    Roberta Hilbrandie, ook namens Henk

  • 09 Mei 2016 - 22:21

    Sanne:

    Lieve tante Fen,

    Wat fijn dat er vanuit Kenia ook wat ondersteuning is! En ondanks dat ik hoop dat het nog een hele tijd lukt om het werk voort te zetten, toch ook mooi om te kijken hoe het door kan gaan als dat niet meer lukt.

    Tot over iets meer dan een maand, fijn dat jullie dan weer even in NL zijn!

    Liefs Sanne

  • 09 Mei 2016 - 22:53

    Stijnie:

    Wat fijn dat je goede EBOO-helpers hebt gevonden! Dat geeft je verlichting!
    Knap dat je zo met de kinderen omgaat en fantastisch om te zien dat het zo'n uitwerking heeft!
    Een knap staaltje pedagogiek!
    Wat fijn dat ze laarzen hebben met al die regen! Goed werk Eboo!
    We verheugen ons op jullie komst naar NL! Veel liefs!

  • 10 Mei 2016 - 13:39

    Ria:

    ria.ruiterman@hetnet.nl

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fenneke

Welkom op de Eboo in Kenya site. In 1977 zijn we, Wim en ik, uit Nederland vertrokken en hebben we over de hele wereld gewoond en gewerkt. Wim voor NACO (Netherlands Airport Consultants) en ik als vrijwilligster. De landen waar we gewoond hebben zijn: Saoedie Arabie, South Sudan, Fiji-islands, Laos, Indonesia, Bulgaria, Yemen, Egypt en nu dus Kenya. In Egypte ben ik gestart met het Eboo-project Wil je de documentaire die over het Eboo-project in Cairo gemaakt is zien ga naar: www.timmermanmedia.nl klik op portfolio: Parel in het vuilnis. Sinds we in Nairobi, Kenya wonen probeer ik hier kinderen in de sloppenwijk te helpen om naar school te kunnen gaan. Op dit moment sponsor ik 135 kinderen op verschillende scholen in Kibera, de grootste sloppenwijk van Afrika, 5 kids in de Masai Mara en 20 kinderen in Githurai. In totaal dus 160 kids. Per lagere school-kind heb ik gemiddeld 15 euro per maand nodig voor schoolgeld, schoollunches, schoolboeken, uniformen en schoenen, voor de middelbare school kost elk kind gemiddeld 40 euro per maand. Het streven is om kinderen tot 18 jaar te sponsoren of totdat ze hun middelbare school opleiding afgerond hebben. Inmiddels zijn er toch al 4 kinderen die naar de universiteit gaan, of een vervolgopleiding doen (wat ongeveer 200 euro per maand kost) maar voor deze kinderen heb ik aparte sponsors!! Ik probeer - met hulp van veel enthousiaste mensen in Nederland - zoveel mogelijk geld te verdienen met de verkoop van sieraden en souveniers uit Kenia. Sinds februari 2013 is er in Assen een EBOO-giftshop die elke eerste woensdagmiddag en donderdagavond van de maand geopend is (behalve in juli en augustus) Wil je op een ander tijdstip komen kijken of rondneuzen; neem dan contact op met Peter en/of Ginie Timmerman, tel. 059- 23.55.888 of 06-494.85.263 Inmiddels is er ook in Groningen een slaapkamer omgetoverd tot 'winkeltje' bij mijn zus Jansje. Wil je bij haar gaan kijken, bel dan eerst even om zeker te weten dat ze thuis is: 050-542.00.35 of 06-137.92.644 Daarnaast heb ik sponsors nodig die eenmalig of maandelijks geld willen geven. Wil je het EBOO-project ook financieel steunen, stort dan een bijdrage op: rek.nr. NL 98 ABNA 040.25.55.295 t.n.v. ebooproject Kenya of: NL 61 RABO 012.93.65.335 t.n.v. Stichting EBOO 100 % van alle giften en inkomsten wordt besteed aan de scholing van de kinderen uit de allerarmste gezinnen!! Sinds November 2012 is het EBOO-project een Stichting geworden: Stichting EBOOinKenia, en hebben we ook de ANBI-status. Dus giften zijn vanaf die datum aftrekbaar voor de belasting. Ook wordt er nu drie keer per jaar een nieuwsbrief gemaakt, stuur een mailtje naar stichtingebooinkenia@hotmail.nl om je in te schrijven voor de nieuwsbrief. De website voor EBOO is: www.ebooinkenia.nl Wil je een persoonlijk berichtje sturen, mijn emailadres is: fennekeinkenya@hotmail.com Asante sana

Actief sinds 22 Mei 2011
Verslag gelezen: 794
Totaal aantal bezoekers 103052

Voorgaande reizen:

01 Januari 2011 - 31 December 2026

education is a key of everything

Landen bezocht: