weer naar school - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Fenneke Dijkema-Timmerman - WaarBenJij.nu weer naar school - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Fenneke Dijkema-Timmerman - WaarBenJij.nu

weer naar school

Door: fenneke

Blijf op de hoogte en volg Fenneke

27 Mei 2014 | Kenia, Nairobi

Hier volgt een stukje dat ik al twee weken geleden geschreven heb, maar toen waren er problemen met het plaatsen op deze site. Vervolgens ben ik het natuurlijk helemaal vergeten.....

Pfff, alle kinderen gaan weer naar school!! De hele maand april hebben de kinderen vakantie gehad, en dan beginnen de scholen weer in de eerste week van mei voor de tweede termijn. Maar dat houdt natuurlijk ook in dat er eerst voor alle kinderen betaald moet worden, want anders worden ze terug naar huis gestuurd, als er geen schoolgeld betaald is. En dankzij alle sponsors en gulle gevers was er weer genoeg geld om voor alle kids te betalen!! Super, allemaal heel erg bedankt, dat maakt het voor mij een stuk relaxter dat ik me geen zorgen om geld hoef te maken!!
Het schooljaar loopt van januari tot januari, in februari hebben ze zogenaamd ‘midterm’ dat is een lang weekend vrij: van vrijdag tot dinsdag, en dan in april een hele maand vrij. Dan beginnen ze weer in mei en hebben half juni weer midterm, en augustus weer een hele maand vrij. Voordat de scholen dan in september beginnen, moet er weer voor iedereen betaald worden, en dan in oktober hebben ze weer een lang weekend, en dan hebben ze vanaf half november vrij tot begin januari. Behoorlijke vakanties dus als je het mij vraagt, en omdat het onderwijzend personeel zwaar onderbetaald wordt, kunnen de kinderen in die vrije maanden bijlessen krijgen (tegen betaling natuurlijk) zodat het salaris een heel klein beetje opgekrikt wordt.
Officieel is dit verboden, maar bijna alle scholen doen het stiekem, en geven het dan gewoon een andere naam, of doen het op een andere locatie, bij de juf of de meester thuis. Niet dat die nu zo riant wonen, maar het valt me elke keer weer op hoeveel ‘makke schapen’ je in een hok kunt stoppen!
De ouders en/of kinderen zijn de afgelopen weken bij mij thuis gekomen om hun rapport te brengen, en betaalbewijzen van de school etc. Ik betaal de meeste scholen per bank, en als de school dan weer begonnen is, dan krijgen de kids een betaalbewijs mee naar huis. Het werkt prima zo, een stuk comfortabeler voor mij, nu ik niet meer naar Kibera hoef om de ouders te ontmoeten. Ik ga er nog wel af en toe heen, maar dat is gewoon voor schoolbezoekjes, en dat is lang zo vermoeiend niet.
Ook kan ik de kinderen nu direct schoenen meegeven als ze nieuwe school-schoenen nodig hebben, want ik had vorig jaar zo’n 150 paar schoenen –met een fikse korting- gekocht, en die stonden allemaal opgestapeld in een van de toiletten.

En tegelijk kunnen we voor ouder(s) en kinderen nieuwe -tweedehands- kleding en schoenen uitzoeken, zodat ze allemaal weer een nieuw setje kleren hebben.
Binnenkort wil ik een hele stapel schooltruien inkopen, die zijn niet echt duur: zo’n 5 of 6 euro per stuk, maar de kwaliteit is er dan ook naar… de kinderen hebben die truien echt het hele jaar aan, en na een half jaar beginnen de rafels erbij te hangen, of er vallen spontaan gaten in. Tenminste 1 keer per jaar krijgen de kids nieuwe schoenen en een nieuw uniform.
Nou ja, jullie horen het wel: ik blijf lekker bezig hier, en heb er nog steeds heel veel plezier in om zoveel -156- kinderen te mogen helpen zodat ze naar school kunnen gaan. Van verschillende kinderen kreeg ik een “Happy Mother’s day” berichtje vandaag, dus dat was ook wel weer erg lief!!

27 mei 2014

Volgende week vlieg ik weer naar Nederland, en tien dagen later komt Wim ook, en dan vliegen we 24 juni samen weer terug. In die periode heeft Gea weer een EBOO-vriendendag georganiseerd. Steun je -op wat voor manier dan ook- EBOO, en je hebt geen uitnodiging gehad, maar wilt wel graag komen, laat het me dan even weten, zodat we alsnog een uitnodiging kunnen sturen!




  • 27 Mei 2014 - 09:55

    Loes Peters:

    Hallo Fenneke,

    Leuk om je verslagen te lezen. Geweldig dat zoveel kinderen naar scholen kunnen dankzij het EBOO project.

    Ik wil je financieel graag steunen.geef even aan hoe ik dit kan doen en wat het handigst is een maandelijkse bijdrage of jaarlijks.
    Graag ontvang ik ook een uitnodiging voor deEBOO -dag.

    Misschien hebben jullie als je in Nederland bent nog even tijd om te bridgen,

    Groetjes,

    Loes Peters

  • 27 Mei 2014 - 11:59

    Netty Buist:

    Lieve Fenneke

    Wat heb je al weer veel gedaan sinds je terug bent, het is toch een hele organisatie elke keer weer om al het schoolgeld te betalen en alle kinderen weer van schoenen en kleding te voorzien.
    Goed om weer een tijdje naar Nederland te gaan en uit te rusten!!Ik heb nog niets over de vriendendag gehoord.Wanneer is het?

    Groetjes
    Netty

  • 27 Mei 2014 - 18:07

    Sanne:

    Leuk om weer een stukje te lezen en tot snel!

    Liefs Sanne

  • 27 Mei 2014 - 20:21

    Gea:

    De EBOO-vriendendag wordt georganiseerd op vrijdag 20 juni van 17.00 uur tot 21.00 uur
    aan de U.T. Delfiaweg 3 in Groningen. We hopen dat er veel vrienden komen!!

  • 29 Mei 2014 - 01:37

    Tineke Doornbosch:

    Gezellig weer zo'n leuk informatief berichtje Fenneke. Ik denk dat ik toch maar niet naar Groningen ga... later meer.

    Liefs
    Tineke/Dan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fenneke

Welkom op de Eboo in Kenya site. In 1977 zijn we, Wim en ik, uit Nederland vertrokken en hebben we over de hele wereld gewoond en gewerkt. Wim voor NACO (Netherlands Airport Consultants) en ik als vrijwilligster. De landen waar we gewoond hebben zijn: Saoedie Arabie, South Sudan, Fiji-islands, Laos, Indonesia, Bulgaria, Yemen, Egypt en nu dus Kenya. In Egypte ben ik gestart met het Eboo-project Wil je de documentaire die over het Eboo-project in Cairo gemaakt is zien ga naar: www.timmermanmedia.nl klik op portfolio: Parel in het vuilnis. Sinds we in Nairobi, Kenya wonen probeer ik hier kinderen in de sloppenwijk te helpen om naar school te kunnen gaan. Op dit moment sponsor ik 135 kinderen op verschillende scholen in Kibera, de grootste sloppenwijk van Afrika, 5 kids in de Masai Mara en 20 kinderen in Githurai. In totaal dus 160 kids. Per lagere school-kind heb ik gemiddeld 15 euro per maand nodig voor schoolgeld, schoollunches, schoolboeken, uniformen en schoenen, voor de middelbare school kost elk kind gemiddeld 40 euro per maand. Het streven is om kinderen tot 18 jaar te sponsoren of totdat ze hun middelbare school opleiding afgerond hebben. Inmiddels zijn er toch al 4 kinderen die naar de universiteit gaan, of een vervolgopleiding doen (wat ongeveer 200 euro per maand kost) maar voor deze kinderen heb ik aparte sponsors!! Ik probeer - met hulp van veel enthousiaste mensen in Nederland - zoveel mogelijk geld te verdienen met de verkoop van sieraden en souveniers uit Kenia. Sinds februari 2013 is er in Assen een EBOO-giftshop die elke eerste woensdagmiddag en donderdagavond van de maand geopend is (behalve in juli en augustus) Wil je op een ander tijdstip komen kijken of rondneuzen; neem dan contact op met Peter en/of Ginie Timmerman, tel. 059- 23.55.888 of 06-494.85.263 Inmiddels is er ook in Groningen een slaapkamer omgetoverd tot 'winkeltje' bij mijn zus Jansje. Wil je bij haar gaan kijken, bel dan eerst even om zeker te weten dat ze thuis is: 050-542.00.35 of 06-137.92.644 Daarnaast heb ik sponsors nodig die eenmalig of maandelijks geld willen geven. Wil je het EBOO-project ook financieel steunen, stort dan een bijdrage op: rek.nr. NL 98 ABNA 040.25.55.295 t.n.v. ebooproject Kenya of: NL 61 RABO 012.93.65.335 t.n.v. Stichting EBOO 100 % van alle giften en inkomsten wordt besteed aan de scholing van de kinderen uit de allerarmste gezinnen!! Sinds November 2012 is het EBOO-project een Stichting geworden: Stichting EBOOinKenia, en hebben we ook de ANBI-status. Dus giften zijn vanaf die datum aftrekbaar voor de belasting. Ook wordt er nu drie keer per jaar een nieuwsbrief gemaakt, stuur een mailtje naar stichtingebooinkenia@hotmail.nl om je in te schrijven voor de nieuwsbrief. De website voor EBOO is: www.ebooinkenia.nl Wil je een persoonlijk berichtje sturen, mijn emailadres is: fennekeinkenya@hotmail.com Asante sana

Actief sinds 22 Mei 2011
Verslag gelezen: 679
Totaal aantal bezoekers 103044

Voorgaande reizen:

01 Januari 2011 - 31 December 2026

education is a key of everything

Landen bezocht: