naar kostschool - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Fenneke Dijkema-Timmerman - WaarBenJij.nu naar kostschool - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Fenneke Dijkema-Timmerman - WaarBenJij.nu

naar kostschool

Door: fenneke

Blijf op de hoogte en volg Fenneke

24 Februari 2015 | Kenia, Nairobi

Vanmorgen is Wim vertrokken voor een werkreis naar Israel, een volle week, zaterdag 28 februari komt hij pas terug.

Tot woensdagavond ben ik alleen, dan komen er twee jonge mensen uit Nederland: Eerde-Jan en Anneke, een broer en zus die allebei een kind uit het EBOO-project sponsoren. Ze willen graag kennis maken met hun sponsorkind, vandaar dat ze hier een dag of tien komen. Ze zullen vast ook nog wel op safari gaan, maar dat gaan we regelen als ze hier zijn.

Bij nader inzien ben ik toch niet alleen want onze vrienden uit de Masai Mara vroegen of ze hier mochten komen voor een paar nachten...

Een paar weken geleden kwam Andre (een collega van NACO) met een cheque van 5000 euro van Royal Hash Koning-DHV-NACO. We hebben verschillende ouders gevraagd om na schooltijd met de kinderen te komen, zodat we er een feestelijke overhandiging van konden maken. Nou, dat hoef je maar een keer te vragen, en de moeders en kinderen komen vol enthousiasme deze kant op: de tuin was vol met zingende en dansende moeders en kinderen. Andre en Wim keken hun ogen uit, en iedereen zat volop te genieten. Nicholas was erbij als fotograaf, dus er zijn verschillende mooie foto’s gemaakt, en EBOO heeft weer een buffer!

Gisteren ben ik een halve dag bezig geweest om voor Naomi alles te regelen om naar kostschool te gaan. Voor zover mogelijk stimuleer ik het heel erg dat teenagers, als ze de lagere school afgerond hebben, dat ze dan de middelbare school naar een kostschool gaan. Dit om hen uit het vreselijke milieu van Kibera te halen, zodat ze zich beter kunnen concentreren op hun schoolwerk.
Samen met moeder Stella, en Naomi hebben we eerst hier thuis uitgezocht wat ik voor haar had: ondergoed (6 slipjes, 3 bh’s, 3 hemdjes) schoolschoenen, kleding enz.
En daarna naar het warenhuis om allerlei dingen te kopen:

- Tinnen box, om persoonlijke bezittingen in te bewaren.
- Matras (4 inch dik),2 dekens, 4 lakens en 2 slopen (green)
- Sprei, 2 badhanddoeken, 2 nachthemden
- 1 plastic teiltje (green), Badslippers, Witte sportschoenen
- Lepel, bord en kopje van melamine
- 6 stukjes zeep, zeepdoos, tandenborstel, 2 tubes tandpasta,
- 4 pakjes maandverband, schoenpoets, schoenenborstel,
- 2 potjes Vaseline, shampoo, haar-olie enz.
- Kam, Spiegel, nagelschaartje, borstel
- 500 gram waspoeder, schoonmaak borstel en sponsjes
- 2 meter effen wit tafellaken
- 1 paraplu, Zaklantaarn met twee batterijen
- Naaigarnituur, Muskietennet
- 4 klerenhangers, 1 pakje knijpers
- 1 schooltas, en 1 reistas
- 4 rollen toiletpapier, 3 witte zakdoeken

Schooluniform:
3 jungle groene rokken, 2 witte blouses en 1 cream blouse voor de zondag!, 1 jungle groene pullover, 1 mouwloze pullover
3 paar wit/groen gestreepte sokken, 1 stropdas met schoollogo

Schoolboeken:
Bijbel, Oxford woordenboek engels, woordenboek Swahili, gezangenboek, atlas, een aantal Engelse boeken, een aantal Swahili boeken, Geometrical set, pennen, potloden, 12 -A4- schriften 200 blz.,
2 pakken copierpapier.

Zie je het voor je?? Een flinke winkelwagen vol... Thuisgekomen hebben we alles uitgepakt en heb ik er een foto van gemaakt! Nu moeten Naomi en haar moeder zien dat ze dat alles op school krijgen. In Nederland denk je dan natuurlijk: even alles in de auto en m’n vader of moeder brengt me wel, maar hier zijn dus geen vaders en moeders met auto’s, dus moet de hele boel eerst bovenop moeder haar hoofd (sorry, vergeten een foto van te maken) naar hun hutje gesjouwd worden (waar niet eens voldoende ruimte is om alles uit te stallen) en vervolgens moeten ze met verschillende gammele busjes en bussen zien dat ze alles op school krijgen.

‘s Middags ben ik naar de bank geweest om het schoolgeld te betalen, en morgen gaat het schoolleven op de middelbare school voor Naomi beginnen.

Op dit moment is er voor alle kinderen voor de eerste termijn betaald, dus ik kan even achterover leunen…. En nietsdoen??

  • 25 Februari 2015 - 08:03

    Anneke:

    Tot heel snel Fenneke! Leuk om zo vlak voor vertrek nog een update te lezen!

  • 25 Februari 2015 - 08:29

    Marietta :

    Heerlijk fenneke

    ik zie jullie tuin al voor me
    met al die zingende kinderen

  • 26 Februari 2015 - 12:43

    Gea:

    Dag lieve zus,

    Super dat je weer zo beeldend hebt geschreven. Net als Marietta zie ik ook de mensen voor mij.
    Vooral van Naomi met al haar spullen in de bus. Wat een doorzettingsvermogen hebben
    deze mensen nodig om een ander leven te krijgen. Wat een verschil met mijn leven. Dat is van
    de wieg tot het graf tot in de puntjes verzorgd. Ben ik dankbaar voor, maar ik zou zo graag willen dat
    het voor iedereen zo was.

    Dikke kus van een zus die beretrots op jou is.

  • 01 Maart 2015 - 15:10

    Tineke En Dan:

    Mooi verhaal weer Fenneke! geweldig wat je steeds maar weer voor elkaar krijgt. Ik zou graag nog eens langs komen met een paar koffers vol, heb alweer genoeg voor een reis.
    We waren nog even in Groningen, heel kort, dat is het beste. Nu weer terug in de kou, gemiddeld was het -16.1 C overdag de hele maand Februari. Wordt er een beetje depri van!

    Bye, tot hoors!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fenneke

Welkom op de Eboo in Kenya site. In 1977 zijn we, Wim en ik, uit Nederland vertrokken en hebben we over de hele wereld gewoond en gewerkt. Wim voor NACO (Netherlands Airport Consultants) en ik als vrijwilligster. De landen waar we gewoond hebben zijn: Saoedie Arabie, South Sudan, Fiji-islands, Laos, Indonesia, Bulgaria, Yemen, Egypt en nu dus Kenya. In Egypte ben ik gestart met het Eboo-project Wil je de documentaire die over het Eboo-project in Cairo gemaakt is zien ga naar: www.timmermanmedia.nl klik op portfolio: Parel in het vuilnis. Sinds we in Nairobi, Kenya wonen probeer ik hier kinderen in de sloppenwijk te helpen om naar school te kunnen gaan. Op dit moment sponsor ik 135 kinderen op verschillende scholen in Kibera, de grootste sloppenwijk van Afrika, 5 kids in de Masai Mara en 20 kinderen in Githurai. In totaal dus 160 kids. Per lagere school-kind heb ik gemiddeld 15 euro per maand nodig voor schoolgeld, schoollunches, schoolboeken, uniformen en schoenen, voor de middelbare school kost elk kind gemiddeld 40 euro per maand. Het streven is om kinderen tot 18 jaar te sponsoren of totdat ze hun middelbare school opleiding afgerond hebben. Inmiddels zijn er toch al 4 kinderen die naar de universiteit gaan, of een vervolgopleiding doen (wat ongeveer 200 euro per maand kost) maar voor deze kinderen heb ik aparte sponsors!! Ik probeer - met hulp van veel enthousiaste mensen in Nederland - zoveel mogelijk geld te verdienen met de verkoop van sieraden en souveniers uit Kenia. Sinds februari 2013 is er in Assen een EBOO-giftshop die elke eerste woensdagmiddag en donderdagavond van de maand geopend is (behalve in juli en augustus) Wil je op een ander tijdstip komen kijken of rondneuzen; neem dan contact op met Peter en/of Ginie Timmerman, tel. 059- 23.55.888 of 06-494.85.263 Inmiddels is er ook in Groningen een slaapkamer omgetoverd tot 'winkeltje' bij mijn zus Jansje. Wil je bij haar gaan kijken, bel dan eerst even om zeker te weten dat ze thuis is: 050-542.00.35 of 06-137.92.644 Daarnaast heb ik sponsors nodig die eenmalig of maandelijks geld willen geven. Wil je het EBOO-project ook financieel steunen, stort dan een bijdrage op: rek.nr. NL 98 ABNA 040.25.55.295 t.n.v. ebooproject Kenya of: NL 61 RABO 012.93.65.335 t.n.v. Stichting EBOO 100 % van alle giften en inkomsten wordt besteed aan de scholing van de kinderen uit de allerarmste gezinnen!! Sinds November 2012 is het EBOO-project een Stichting geworden: Stichting EBOOinKenia, en hebben we ook de ANBI-status. Dus giften zijn vanaf die datum aftrekbaar voor de belasting. Ook wordt er nu drie keer per jaar een nieuwsbrief gemaakt, stuur een mailtje naar stichtingebooinkenia@hotmail.nl om je in te schrijven voor de nieuwsbrief. De website voor EBOO is: www.ebooinkenia.nl Wil je een persoonlijk berichtje sturen, mijn emailadres is: fennekeinkenya@hotmail.com Asante sana

Actief sinds 22 Mei 2011
Verslag gelezen: 646
Totaal aantal bezoekers 103113

Voorgaande reizen:

01 Januari 2011 - 31 December 2026

education is a key of everything

Landen bezocht: