sponsors op bezoek - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Fenneke Dijkema-Timmerman - WaarBenJij.nu sponsors op bezoek - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Fenneke Dijkema-Timmerman - WaarBenJij.nu

sponsors op bezoek

Blijf op de hoogte en volg Fenneke

06 Oktober 2013 | Kenia, Nairobi

Vorige maand is er weer voor alle kinderen schoolgeld betaald, en er is nog geld over, dus dat betekent: een goed begin voor 2014!!
Ik kan dus nu de balans opmaken voor 2013, want echt grote, onverwachte uitgaven heb ik niet meer voor dit jaar.
Er zijn in de loop van het jaar verschillende kinderen afgevallen, maar aan de andere kant zijn er ook weer kinderen ingestroomd, misschien zelfs een paar extra!?
Waarom er kinderen afgevallen zijn? soms vertrekt de moeder met de kinderen terug naar het dorp, omdat haar ouder(s) ziek zijn, of omdat ze het leven toch niet meer ziet zitten in de grote stad...
Maar vaker gebeurt het dat de ouders -meestal de moeder- er een puinhoop van maakt, bv: één moeder wilde wel dat ik voor haar twee kinderen ALLES betaalde, maar langskomen met rapporten of geboortebewijzen dat was er niet bij, daarvoor had mevrouw het te druk!
Toen stuurde ze een buurjongen (dus niet eens één van haar eigen kinderen) met de rapporten van haar kinderen. Dat schoot ook mij in het verkeerde keelgat, WAT IS DIT??? Alice belegde een vergadering, met ouders en verschillende onderwijzers, (maar zonder mij) en unaniem werd besloten dat dit gezin uit het EBOO programma wordt gezet. Ik vind het wel super: zo'n ouderraad en probeer me er zo min mogelijk mee te bemoeien, maar volg wel hun advies op!
Zo zijn er dit jaar 4 families uit het programma gezet.

Maar er zijn ook verschillende families ingestroomd, en zelfs 5 Masai meisjes uit de Masai Mara. Deze meisjes kwamen op verzoek van Betsy en Nick (vrienden van ons die in de Masai Mara wonen) in het programma. Betsy wil wel graag dat ik nog veel meer meisjes 'adopteer', maar er zitten momenteel 155 kinderen in het programma, dus ik moet een beetje voorzichtig zijn. Volgend jaar eerst eens zien hoeveel kinderen er afvallen, omdat ze de middelbare school afgerond hebben, of omdat hun moeder niet terug komt uit hun dorp, en hoeveel er dan bijkomen van de jongste kinderen uit gezinnen die al in het programma opgenomen zijn. Pas als ik voor het eerste kwartaal betaald heb kan ik het weer een beetje overzien.

Toen we in het weekend van 14 september naar de Mara gingen, hebben we de ouders van de meisjes ontmoet. de meisjes zelf zitten allemaal op een boarding school, dus die kan ik alleen maar ontmoeten in de schoolvakanties. Maar de ouders/moeders waren zo blij dat hun dochters deze kans kregen, het duurde dus ook niet lang of ik was behangen met Masai-kettingen! zie foto....

18 september logeerden er vier dames uit Nederland bij ons. Van hun vriendenclub heb ik veel geld gekregen voor het EBOO-project, en nu wilden ze graag samen met mij naar Kibera. Dit kunnen we natuurlijk niet onaangekondigd doen, dus Alice had er een groot feest van gemaakt! 12 moeders stonden ons op te wachten, en toen we er aan kwamen begonnen ze te zingen en te dansen, GEWELDIG...
Eerst naar de IMANI-school, waar ik 13 kinderen sponsor. De dames konden hun ogen niet geloven, dat de juffies met zo weinig middelen en onder zulke primitieve omstandigheden les moeten geven!! Ik had nog extra geld van de Nederlandse dames gekregen dus ik kon het hoofd van de school beloven dat we samen matrasjes en eten voor de kinderen zouden gaan kopen. Daarna gingen we naar de Anajalischool, daar zijn de omstandigheden een ietsepietsje beter, omdat ze veel hulp krijgen van een Amerikaanse kerk. Eerst gingen we bij verschillende klassen langs, en heb ik kinderbijbels achtergelaten in elke klas, en daarna werden we naar de 'grote hal' geleid, waar we natuurlijk naar verschillende toespraken moesten luisteren, wat eigenlijk het leukste was, was dat alle kinderen uit het EBOO-programma op het podium stonden en zich één voor één voor moesten stellen, en ook moesten vertellen wat ze later wilden worden; veel dokters, piloten, onderwijzers, en één kind wilde meteoroloog worden. Geweldig, als je 9 jaar oud bent en je wilt meteoroloog worden!! Ik hoop dat het hem -met hulp van het EBOO project- gaat lukken...
Nog meer toespraken, veel zingen en veel dansen, we hebben een geweldige middag gehad, die we niet snel zullen vergeten. bekijk de foto's maar, dan krijg je een indruk..

  • 06 Oktober 2013 - 20:02

    Mariëtte:

    Lieve tante,

    Samen met Rianne gekeken naar de foto's. Ze was vol verbazing over de scholen en vond het bijzonder dat mensen zo moeten leven. "wij hebben een digibord en daar schrijven ze op een doek" Wat een verschil! Fijn dat u al het school geld weer kon betalen. Wat fijn dat het werk iedere keer weer Gezegend mag worden.

    Lieve groet uit Appingedam!

  • 06 Oktober 2013 - 20:36

    Maartje:

    Dag Fenneke,

    Elke keer weer ontroerd. Ontroerd als je al die koppies van die kinderen ziet. En ik sluit me helemaal aan bij de reactie van je nichtje. Wat zijn de contrasten in de wereld toch nog altijd groot.
    Fenneke geweldig dat je altijd maar weer doorgaat en dat is weer een zegen voor die kinderen.
    Als ik je verhalen lees en de foto's zie van die kinderen en de school en vroeger de foto's van de vrouwen die de kralen maken dan zou ik zo graag dat allemaal wel eens met eigen ogen willen zien.
    Maar we doen het met de verslagen en de foto's en ik hoop er nog veel te mogen ontvangen.

    Lieve Fen, heel veel succes met je goede werk en wens je daarbij veel geduld en sterkte toe.

    Groetjes van Maartje

  • 06 Oktober 2013 - 23:28

    Sanne:

    Fantastisch om te horen/lezen dat het zo goed gaat en heel bijzonder om zo concreet te horen wat het resultaat van alle input is! Complimenten daarvoor! Bewonderenswaardig...

    Ik kijk ernaar uit om in december van iets dichterbij te kunnen meemaken hoe bijzonder het is!

    Liefs, Sanne

  • 07 Oktober 2013 - 09:01

    Gea:

    Het advies opvolgen van de ouderraad, dat is wijsheid!!

    xxx

    je trotse zusje

  • 07 Oktober 2013 - 19:45

    Ans:

    Hallo Fenneke,
    Bedankt voor je verslag. Ik zie op de foto dat ook Wim van het geheel geniet. Schitterend. Ik heb bewondering voor je.
    We missen je in Egypte. Sterkte met alles. Ans

  • 12 Oktober 2013 - 18:04

    Margreet!:

    Hallo Fenneke, wat hebben we genoten van jouw enthousiasme en gastvrijheid, je bent een kei! XX
    Margreet.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fenneke

Welkom op de Eboo in Kenya site. In 1977 zijn we, Wim en ik, uit Nederland vertrokken en hebben we over de hele wereld gewoond en gewerkt. Wim voor NACO (Netherlands Airport Consultants) en ik als vrijwilligster. De landen waar we gewoond hebben zijn: Saoedie Arabie, South Sudan, Fiji-islands, Laos, Indonesia, Bulgaria, Yemen, Egypt en nu dus Kenya. In Egypte ben ik gestart met het Eboo-project Wil je de documentaire die over het Eboo-project in Cairo gemaakt is zien ga naar: www.timmermanmedia.nl klik op portfolio: Parel in het vuilnis. Sinds we in Nairobi, Kenya wonen probeer ik hier kinderen in de sloppenwijk te helpen om naar school te kunnen gaan. Op dit moment sponsor ik 135 kinderen op verschillende scholen in Kibera, de grootste sloppenwijk van Afrika, 5 kids in de Masai Mara en 20 kinderen in Githurai. In totaal dus 160 kids. Per lagere school-kind heb ik gemiddeld 15 euro per maand nodig voor schoolgeld, schoollunches, schoolboeken, uniformen en schoenen, voor de middelbare school kost elk kind gemiddeld 40 euro per maand. Het streven is om kinderen tot 18 jaar te sponsoren of totdat ze hun middelbare school opleiding afgerond hebben. Inmiddels zijn er toch al 4 kinderen die naar de universiteit gaan, of een vervolgopleiding doen (wat ongeveer 200 euro per maand kost) maar voor deze kinderen heb ik aparte sponsors!! Ik probeer - met hulp van veel enthousiaste mensen in Nederland - zoveel mogelijk geld te verdienen met de verkoop van sieraden en souveniers uit Kenia. Sinds februari 2013 is er in Assen een EBOO-giftshop die elke eerste woensdagmiddag en donderdagavond van de maand geopend is (behalve in juli en augustus) Wil je op een ander tijdstip komen kijken of rondneuzen; neem dan contact op met Peter en/of Ginie Timmerman, tel. 059- 23.55.888 of 06-494.85.263 Inmiddels is er ook in Groningen een slaapkamer omgetoverd tot 'winkeltje' bij mijn zus Jansje. Wil je bij haar gaan kijken, bel dan eerst even om zeker te weten dat ze thuis is: 050-542.00.35 of 06-137.92.644 Daarnaast heb ik sponsors nodig die eenmalig of maandelijks geld willen geven. Wil je het EBOO-project ook financieel steunen, stort dan een bijdrage op: rek.nr. NL 98 ABNA 040.25.55.295 t.n.v. ebooproject Kenya of: NL 61 RABO 012.93.65.335 t.n.v. Stichting EBOO 100 % van alle giften en inkomsten wordt besteed aan de scholing van de kinderen uit de allerarmste gezinnen!! Sinds November 2012 is het EBOO-project een Stichting geworden: Stichting EBOOinKenia, en hebben we ook de ANBI-status. Dus giften zijn vanaf die datum aftrekbaar voor de belasting. Ook wordt er nu drie keer per jaar een nieuwsbrief gemaakt, stuur een mailtje naar stichtingebooinkenia@hotmail.nl om je in te schrijven voor de nieuwsbrief. De website voor EBOO is: www.ebooinkenia.nl Wil je een persoonlijk berichtje sturen, mijn emailadres is: fennekeinkenya@hotmail.com Asante sana

Actief sinds 22 Mei 2011
Verslag gelezen: 727
Totaal aantal bezoekers 103147

Voorgaande reizen:

01 Januari 2011 - 31 December 2026

education is a key of everything

Landen bezocht: